*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
در سوره آل عمران، آیه 54 میخوانیم: «وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرِینَ»، حال این سوال مطرح میشود، نظر به این که مکرو حیله از صفات رذیله اخلاقی است، چرا در این آیه به خداوند نسبت داده شده است؟ پاسخ: در قرآن آیاتی شبیه این آیه دیده میشود که در آن نسبت «مکر» به خدا داده شده است (مانند آیه 30، انفال و آیه نمل و...) «مکر» در لغت عرب، با آن چه در فارسی امروز از آن میفهمیم، تفاوت بسیار دارد: در فارسی «مکر» به نقشههای شیطانی و زیان بخش گفته میشود، در حالی که در زبان عرب، ریشه لغوی «مکر» هر نوع چاره اندیشی را میگویند که گاهی خوب و گاهی زیان آور است. در کتاب مفردات راغب میخوانیم: «المکر صرف الغیر عما یقصده» مکر این است که کسی را از منظورش باز دارند (اعم از این که منظورش خوب یا بد باشد). در قرآن نیز گاهی مکر با کلمه «خیر» ذکر شده مانند: «وَاللَّهُ خَیْرُ الْماکِرِینَ»»؛ خداوند بهترین چاره جویان است. و گاهی با کلمه «سیِّیء» «بد» آمده است، مانند: «لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ »؛ نقشه و اندیشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد کرد. بنابراین، منظور از آیه این است که دشمنان «مسیح» با طرحهای شیطانی خود میخواستند جلو این دعوت الهی را بگیرند، اما خداوند برای حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آئینش، تدبیر کرد و نقشههای آنها بر آب شد. 1 نظیر همین پاسخ در «کید الهی» نیز مطرح میباشد، آن جا که سوره طارق، آیه 16 و 15 میخوانیم: «إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْداً وَ أَکِیدُ کَیْداً» آنها پیوسته حیله میکنند و من نیز در برابر آنها چاره میکنم. 2 1.تفسیر نمونه، ج 2، ص 429. 2.همان، ج 15، ص 376.
:قالبساز: :بهاربیست: |