*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
پیش درآمد: آنچه در این مجموعه خواهید خواند نظر آیت الله شهید مطهری درباره ازدواج موقت است که از کتاب "نظام حقوق زن در اسلام " برای شما دستچین شده است. در شماره اول که مقدمه بحث بود، تفاوتهای ازدواج دایم و موقت را بیان کردیم. در شماره دوم که با عنوان "کدامیک: رهبانیت موقت؛ کمونیسم جنسی یا ازدواج موقت؟" تقدیم حضور شد تمام راههای برخورد با غریضه جنسی مطرح و بررسی گردید. و اما اکنون و در این شماره درگیری دیگر جوامع بشری با این مسأله و راهکارهای عقلای آن اقوام را برایتان آورده و با نظریه مرتقی اسلام مقایسه خواهیم کرد. راسل و نظریه ازدواج موقت "برتراند راسل " فیلسوف معروف انگلیسی در کتاب "زناشوئی و اخلاق" میگوید: این است فرمول فرنگی چاره جوئی خطر مردان و زنانی که قادر به ازدواج دائم نیستند و آن بود فرمولی که اسلام پیشنهاد کرده است. آیا اگر این فرمول فرنگی به کار بسته شود و گروهی زن بدبخت به ایفای این وظیفه اجتماعی اختصاص داده شوند آن وقت زن به مقام واقعی و حیثیت انسانی خود رسیده است و روح اعلامیه حقوق بشر شاد شده است؟ برتراند راسل رسما در کتاب خود فصلی تحت عنوان "ازدواج تجربی" باز کرده است. وی میگوید: «قاضی لیندزی ، که سالیان متمادی مأمور دادگاه دنور بوده و در این مقام فرصت مشاهده حقایق زیادی داشته، پیشنهاد میکند که ترتیبی به نام " ازدواج رفاقتی " داده شود. (اما) متأسفانه پست رسمی خود را (در امریکا) از دست داد. زیرا مشاهده شد که او بیش از ایجاد حس گناهکاری، در فکر سعادت جوانان است. برای عزل او کاتولیکها و فرقه ضد سیاه پوستان از بذل مساعی خودداری نکردند. پیشنهاد ازدواج رفاقتی را یک محافظه کار خردمند کرده است و منظور از آن ایجاد ثباتی در روابط جنسی است. لیندزی متوجه شده که اشکال اساسی در ازدواج، فقدان پول است. ضرورت پول فقط از لحاظ اطفال احتمالی نیست، بلکه از این لحاظ است که تأمین معیشت از جانب زن برازنده نیست. و به این ترتیب نتیجه میگیرد که جوانان باید مبادرت به ازدواج رفاقتی کنند که از سه لحاظ با ازدواج عادی متفاوت است : اولا منظور از ازدواج تولید نسل نخواهد بود . ثانیا مادام که زن جوان فرزندی نیاورده و حامله نشده طلاق با رضایت طرفین میسر خواهد بود. ثالثا زن در صورت طلاق مستحق کمک خرجی برای خوراک خواهد بود . . . من هیچ تردیدی در مؤثر بودن پیشنهادات لیندزی ندارم و اگر قانون آن را میپذیرفت تأثیر زیادی در بهبود اخلاق میکرد». آنچه لیندزی و راسل آن را ازدواج رفاقتی مینامند گرچه با "ازدواجِ موقتِ اسلامی" اندک فرقی دارد، اما حکایت میکند که متفکرانی مانند لیندزی و راسل به این نکته پی بردهاند که تنها ازدواج دائم و عادی وافی به همه احتیاجات اجتماع نیست. * * * * * نکاتی قابل توجه در این نوشتار: 1- عدم کفایت ازدواج دائم برای ارضای طبیعت آدمی 2- عدم اختصاص مسأله ازدواج و انواع آن به دین اسلام و جامعه اسلامی 3- عمومیت مشکلات غرائض طبیعی و روابط بی ضابطه زن و مرد در تمام جوامع 4- درگیری متفکران و دانشمندان در تمام دنیا برای حل مساله روابط زن و مرد. تبیان
:قالبساز: :بهاربیست: |