قلبهایی که فرودگاه ملائکه اند - *به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*

قلبهایی که فرودگاه ملائکه اند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی رفیعی، استاد حوزه علمیه قم بامداد یکشنبه در مراسم احیای شب‌های قدر که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) با حضور زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (س) برگزار شد، با اشاره به فضیلت‌های شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت: باید توجه ویژه‌ای به این شب داشته باشیم، زیرا هم در قدر بودن امشب و هم در احیای آن تاکید بیشتری نسبت به شب‌ها دیگر قدر است.

حجت الاسلام رفیعی

وی درباره اهمیت شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: امام صادق(ع) در یک ماه رمضان بیمار شد و شب‌ها نتوانست به مسجد برو، اما شب بیست و سوم به رغم بیماری به فرزندانش فرمود: امشب مرا به مسجد ببرید که آن حضرت را به مسجد بردند و این شب را در مسجد ماندند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روایات معصومین توجه خاصی به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شده است، خاطرنشان کرد: یکی از تاکیدات امشب، مسئله ارتباط با ولایت است. در این شب دعا برای امام زمان (عج) به ویژه خواندن دعای فرج بسیار تاکید شده است.

با استناد به آیات قرآن و روایات، فرشتگان و ملائکه در زمین به صورت انسان ظاهر می‌شوند و ممکن است با هرکس صحبت کنند که در این باره در قرآن به نحوه دیدار حضرت ابراهیم، لوط و مریم با فرشتگان اشاره شده است.

وی در ادامه به تشریح چگونگی نزول فرشتگان و ملائکه پرداخت و ابراز داشت: بیش از 70 مرتبه در قرآن کلمه ملائکه آمده است و اعتقاد به ملائکه همردیف با اعتقاد به خدا یاد شده است.

رفیعی گفت: خداوند بارها در قرآن کریم کلمه ملائکه و فرشتگان را در کنار نام خودش آورده است، پس کسی که به ملائکه ایمان نداشته باشد، در اصل اعتقاداتش خدشه وارد است.

وی در ادامه در تبیین نحوه نزول فرشتگان روی زمین گفت: با استناد به آیات قرآن و روایات، فرشتگان و ملائکه در زمین به صورت انسان ظاهر می‌شوند و ممکن است با هرکس صحبت کنند که در این باره در قرآن به نحوه دیدار حضرت ابراهیم، لوط و مریم با فرشتگان اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه بیش از 20 نوع کار برای فرشتگان در قرآن و روایات نقل شده است، به آیات سوره‌های نازعات، صافات و مرسلات اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این آیات شئون و کارهای فرشتگاه متفاوت است و تمام اموری که خدا برای بشر در نظر می‌گیرد از مجرا و کانال فرشتگان ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قلب انسان می‌تواند دو فرود داشته باشد، اظهار داشت: براساس آیات آخر سوره شعرا، برخی شیطان به قلب‌هایشان فرود می‌آید که گنه‌کار، دروغگو و اهل افترا کسانی هستند که شیطان به این افراد نازل می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه کسانی که فرشته به قلب آنها نازل می‌شود، هفت پیام به آنها داده می‌شود، اظهار داشت: نترسیدن از آینده، حسرت نخوردن برای گذشته، بشارت بهشت، رفیق و همراه بودن در دنیا و آخرت، مهیا بودن همه خواسته‌ها در بهشت، برخورداری از همه نعمت‌های مادی و معنوی و مهمان خدابودن وعده‌هایی است که فرشته به انسان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: فرشتگان به کسانی نازل می‌شوند که ایمان دارند و در ایمانشان راسخند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات سوره فصلت گفت: قلب کسانی محل فرود فرشتگان قرار می‌گیرد که هم به خدا اعتقاد داشته باشند و هم در این اعتقاد، ایستادگی و استقامت از خود نشان دهند.

وی با بیان اینکه استقامت به معنای ایستادگی بر پیروی از ولایت اهل بیت (ع) است، گفت: ولایت اهل بیت (ع) با ترک گناه و استقامت بر تقوا حفظ می‌شود.

رفیعی ادامه داد: بنابر فرموده پیامبر اسلام، معنای دیگر استقامت که مکمل معنای اول است، استقامت در ایمان تا لحظه مرگ است.

وی در ادامه با اشاره به آیات پایانی سوره شعرا گفت: برخی از قلب‌ها فرودگاه شیطان است و به راحتی شیطان می‌تواند بر آنها امر و نهی کند و مثل گوی آنها را در دست خود بچرخاند.

استاد حوزه علمیه قم، آمال و آرزوها و دنیاپرستی را عامل سقوط مسلمانان دانست و افزود: پیشرفت اولیه اسلام با زهد بود و سقوط مسلمانان با آمال، آرزوها، وابستگی به دنیال و دور شدن از زهد است.

وی گفت: براساس آیات قران کریم گناه، دروغ و افترا قلب انسان را به فرودگاه شیطان تبدیل می‌کند.

رفیعی شب‌های قدر را شب‌های توبه و استغفار دانست و اظهار داشت: استغفار، پیامدهای مادی و معنوی به همراه دارد، خداوند به واسطه استغفار روزی بی‌حساب و با برکت به مومنان می‌دهد و زنگارها را از قلوبشان می‌زداید.

وی در پایان خواستار پایبندی مسلمانان به معانی قرآن شد و گفت: نمی‌شود انسان قرآن روی سر بگذارد، اما به دستورات و تعالیم آن بی‌تفاوت باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان باید در اعمال، رفتار و گفتار پایبندی خود را به قرآن نشان دهد، اظهار داشت: احیا گرفتن مانور نیست. احیا کار صوری، تئوری و فرضی نیست، بلکه یک توسل حقیقی در زندگی است که در این شب می‌توان با ارتباط با خدا و توبه و استغفار قلب‌ها را محل نزول فرشتگان کرد.

منبع: فارس


نوشته شده در سه شنبه 88/6/24ساعت 4:20 عصر توسط احمد نظرات ( ) | |


:قالبساز: :بهاربیست:








تصاویر مذهبی;

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
کد جستجوگر گوگل

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس