وجه تشبیه زن و شوهر به لباس ! - *به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*

 

لباس

  

خانواده واحد بنیادین جامعه وکانون اصلی رشد و تعالی انسان است و تربیت و عواطف اجتماعی به عنوان مهم ترین ویژگی نظام انسانی ، از خانواده نشأت می گیرد و توجه به نقش محوری زن به عنوان محور عاطفه و تربیت و نقش محوری مرد در امر تربیت و تأمین معیشت و اداره زندگی امری ضروری است .

ضرورت تشکیل خانواده

خداوند متعال می فرماید : « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید ، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند ، خداوند از فضل خود ، آنان را بی نیاز می سازد . خداوند گشایش دهنده و آگاه است. » (1)

این آیه تأکید می کند که همه باید به امر ازدواج افراد مجرد همت گمارند و تنها به دلیل مشکلات اقتصادی از تشکیل خانواده نهراسند ؛ چرا که خداوند وعده گشایش داده است ؛ چنان که پیامبراسلام (ص) فرموده : « هر کس ازدواج را از ترس فقر ، ترک کند ، گمان بد به خدا برده است ؛ زیرا خداوند متعال می فرماید : اگر آنها فقیر باشند خدا آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد .»

آئین همسرداری

 در قرآن می فرماید : «عاشروهن» ، عاشروا یعنی معاشرت کنید ، زندگی کنید .«عاشروهن بالمعروف»(2) یعنی به طور معروف و معقول و پسندیده زندگی کنید .

حق سالاری ؛ نه مردسالاری و نه زن سالاری

دو کلمه غلط در جامعه ما وجود دارد ؛ مرد سالاری و زن سالاری ، که هردو طبق نظر قرآن غلط هستند . درزندگی باید حق سالاری جریان داشته باشد . قرآن می فرماید : « وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ » (3) ، اسلام بر تبعیض هریک از زوجین بر دیگری کاملاً مخالف است و همیشه جانب حق را رعایت می کند . می فرماید : به همان مقداری که بر ضد خانم ها هست باید به نفع خانم ها هم باید باشد ،  " وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ  " یعنی اگر یک تکلیفی بر دوش خانم هست باید یک منافعی هم به جیب خانم برود . اگر یک تکلیفی بر دوش مرد هست ، باید یک بهره ای هم مرد داشته باشد . اگر خرج خانه با مرد است و بار زندگی روی دوش مرد ، پس تمکین هم  بر زن واجب است .

گفتیم که نه مردسالاری خوب است و نه زن سالاری . در قرآن کلمه «حُدُودَ اللَّهِ » زیاد آمده است . چند بار در قرآن گفته است : «تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ » (4)  ، حدودالله ؛ یعنی حد و مرز الهی . یعنی اصل  نه توقعات زن باشد و نه بخل مرد ،بلکه اصل حدود الهی است .

همسر هم محدودیت دارد ، آدمی که همسر دارد ، وظیفه‌اش این است که نان به خانه ببرد ،غذا ببرد ، اول وقت در خانه باشد ، پول آب بدهد، برق بدهد و ... ازدواج محدودیت می‌آورد ، ولی این محدودیت ارزش دارد .

یاد کردن از نعمتها و خوشیهای زندگی

در آیات قرآن می فرماید : « وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ » (5) ، نعمتهای خدا را هم یاد کنید . گاهی اوقات در زندگی دائم نبش قبر می کنیم ! تو این کار را کردی !این را چرا گفتی !چرا رفتی و...  " وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ " . خوبی‌ها را هم ببینیم و بگوییم  ،تا زندگی شیرین شود و نعمت ها برایمان افزونی یابد .

زن و مرد لباس یکدیگرند

قرآن می فرماید : همسر برای همسر لباس است ؛ « هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ » (6) . در لباس طرح و رنگ و جنس باید مناسب باشد .

لباس سومین نیاز بشر است . اولین نیاز بشر، اکسیژن است ، دومین نیاز بشر، غذا است. سومین نیاز بشر همسر است . لباس چه خصوصیاتی دارد ؟

رنگ و دوخت لباس، نشانه‌ی سلیقه و شخصیت انسان است .

اینکه چه همسری انتخاب کنیم ، از انتخاب همسر معلوم می‌شود که ایشان ، در چه فکری است . فقط فکر زیبایی است ، ثروت است ، پست است ؟ دوخت لباس و جنس لباس نشانه‌ی شخصیت انسان است . انتخاب همسر هم نشانه‌ی شخصیت انسان است .

گاهی یک لکه تمام ارزش لباس را زیر سؤال می‌برد.همسر هم همین طور است . گاهی یک حرکت در خانواده ، کل هویّت خانواده را راازبین می برد .

همیشه چبزهای گران و پرزرق وبرق دار بهترین نیستند !

 گاهی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم که مثلاً چون کباب گران است ، انرژی بیشتری دارد  و حال آنکه ممکن است انرژی خرما از گوشت بیش‌تر باشد . فکر می‌کنیم که خانمی که پدرش کارخانه‌دار است ، تاجر است ، سرمایه‌دار است و تحصیلاتش فوق لیسانس است ، حتماً دختر خوبی هم هست ! حتماً لباس گران بهترین لباس نیست ! گاهی آدم یک غذاهایی ساده می‌خورد ، اما ویتامینش از غذاهای تشریفاتی بیش‌تر است .

لباس محدودیت می‌آورد ، اما مصونیّت زا است

لباس محدودیت می‌آورد. زمستان که لباس می‌پوشیم نمی‌توانیم بدویم . کفش که پا می کنیم احساس تنگی در پا می کنیم . لباس یک محدودیت‌هایی می‌آورد ، ولی نمی توانیم بگوییم که حالا که محدودیت می‌آورد پس ما لباس ،کفش نپوشیم .لباس و کفش ما را از سرما و گرما وخاروخاشاک حفظ می کند . همسر هم محدودیت دارد ، آدمی که همسر دارد ، وظیفه‌اش این است که نان به خانه ببرد ،غذا ببرد ، اول وقت در خانه باشد ، پول آب بدهد، برق بدهد و ... ازدواج محدودیت می‌آورد ، ولی این محدودیت ارزش دارد .

همسر، مایه آرامش روحی و روانی

 لباس آرام بخش نیست ، جنس لباس آرام بخش است . اگر یک لباس خشنی تن کنیم ، بدن به خارش می‌افتد . گاهی وقت‌ها  با ازدواج زندگی پر از نکبت می شود ، برای اینکه جنس همسر به همسر نمی‌خورده است . قرآن می‌گوید : « لِتَسْکُنُوا» (7) همسر آرامش‌بخش است  ،  جنس لباس آرام بخش می دهد .

لباس عیب را اصلاح می‌کند ، می پوشاند . اگر همسری عیب داشت ، فکر کنید ، چگونه اصلاح کنید ، آبروریزی نکنید !

پیامبراسلام (ص) فرموده : « هر کس ازدواج را از ترس فقر ، ترک کند ، گمان بد به خدا برده است ؛ زیرا خداوند متعال می فرماید : اگر آنها فقیر باشند خدا آنها را از فضل خود بی نیاز می سازد .»

لباس زیبا ، نشانه ی شادابی است

 در خانواده اگر زن و شوهر خودشان را برای همدیگر آرایش و زینت کنند ، این آرایش و زینت شادی‌بخش است . زندگی را گرم می‌کند. کلماتی که به هم می‌گویند می تواند در شادیشان سهم بزرگی داشته باشد . حدیث داریم که اگر مردی به زنش بگوید دوستت دارم ، این کلمه تا آخر عمر در ذهن زن می‌ماند. در حدیث دیگری آمده اگر کسی را دوست داری ، به او بگو. تشکر کردن ، عذرخواهی کردن از اشتباهات ، اینها زندگی را شیرین می‌کند .

 امیدوارم که زنگیتان همیشه پایدار و شاداب باشد .                                                                                        


پی نوشت ها :

1- نور /32

2- النساء /19

3- البقرة /228

4- همان  / 229

5-همان /231

6-همان  /187

7- روم /21


نوشته شده در سه شنبه 89/7/13ساعت 8:8 صبح توسط احمد نظرات ( ) | |


:قالبساز: :بهاربیست:








تصاویر مذهبی;

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
کد جستجوگر گوگل

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس