15طرح پیشنهادی در اعجاز قرآن - *به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
سفارش تبلیغ
صبا ویژن


*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*

15طرح پیشنهادی در اعجاز قرآن

پژوهشکده اعجاز قرآن تا به حال 15 طرح پیشنهادی (پروپوزال) را در زمینه اعجاز قرآن در موضوعاتی چون تنگی نفس در ارتفاع، نسبت عمر دنیا به زمین، سیستم خود دفاعی مورچه، انتقال درد از طریق پوست و درنگ اصحاب کهف در غار ارائه داده است.

جنبه ا ی از اعجاز قرآن:

وقتی عضوی دچار سوختگی می‌شود و با جایی تماس پیدا می‌کند، چه دردی ایجاد می‌شود، اما پایانه دندریتی گیرنده‌های درد در لایه هیپودرم پوست قرار ندارند؛ در نتیجه شخصی که دچار سوختگی عمیق می‌شود دردی حس نمی‌کند؛ لذا برای تکرار این عذاب باید دوباره این پایانه‌ها ساخته شوند.

قرآن

«مینا غروی»، مدیر پژوهشکده اعجاز قرآن، در گفت‌وگو با سرویس اندیشه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در تبیین فعالیت‌های در دست اقدام این پژوهشکده اظهار کرد: در حال حاضر این پژوهشکده در حال بررسی مسائلی است که به عنوان اعجاز قرآن ادعا شده است.

وی در تبیین بیشتر این مسئله عنوان کرد: از جمله موضوعاتی که در دست انجام است، بحث انتقال درد از طریق پوست است. در قرآن کریم می‌خوانیم: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَزِیزًا حَکِیمًا؛ به زودى کسانى را که به آیات ما کفر ورزیده‏اند در آتشى [سوزان] درآوریم که هرچه پوستشان بریان گردد پوست‌هاى دیگرى بر جایش نهیم تا عذاب را بچشند آرى خداوند تواناى حکیم است.»

وی در توضیح بیشتر این بخش به آیات قبل هم توجهی داد و اظهار کرد: در آیات قبل، خداوند می‌فرماید که ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آن‌ها فرمانروایی بزرگی بخشیدیم، سپس برخی ایمان آوردند و برخی کافر شدند. در ادامه خداوند نتیجه عمل و مزد هر گروه را بیان می‌کند. ابتدا در مورد کسانی که کافر شده‌اند می‌فرماید: «...سوف نصلیهم...» وعده مجازات کافران را با کلمه «سوف» مطرح می‌کند که نشان از آینده دور دارد و سپس کیفیت عذاب... . و در آیه بعد وعده پاداش به اهل ایمان با کلمه «س» (...سندخلهم...) که بیانگر آینده نزدیک است که حکایت از گسترش رحمت الهی و سبقت گرفتن رحمت او بر غضبش دارد.

غروی در تبیین بیشتر این مسئله تشریح کرد: در آیه 56 از سوره مبارکه «نساء» در مورد عذاب کافران می‌فرماید که ما آن‌ها را به آتشی سوزان می‌افکنیم، هر بار که پوستشان بریان شود پوستی دیگر بر جایش می‌نهیم تا عذاب را به طور کامل بچشد. چرا خداوند می‌فرماید پوست کافر وقتی که در آتش می‌سوزد و بریان می‌شود دوباره پوست‌های جدیدی بر جایش قرار می‌دهیم؟ چرا قرآن از عوض کردن پوست بعد از سوختن خبر می‌دهد؟ این نکته‌ای قابل تأمل است که در تفاسیر و روایات هم ذکر شده است.

مدیر پژوهشکده اعجاز قرآن به بعد زیست‌شناسی این مسئله هم در مقایسه با موارد قرآنی آن توجه داد و تصریح کرد: امروزه در علوم تجربی ثابت شده است که پوست وسیع‌ترین اندام بدن است و اولین عضوی است که در معرض حوادث خارجی از بدن محافظت می‌کند؛ پوست بدن دارای 3 لایه؛ اپیدرم، درم و هیپودرم است که گیرنده‌های گرما، درد و غیره در آن‌ها قرار دارد. فراوان‌ترین گیرنده‌ها، گیرنده‌های درد هستند.

در تعریف اعجاز علمی قرآن می‌توان گفت که مراد این است که آیه، مطلبی علمی را بیان کند که تا زمان نزول مطرح نشده و کسی از آن آگاه نبوده است.

وی افزود: می‌توان تصور کرد که وقتی عضوی دچار سوختگی می‌شود و با جایی تماس پیدا می‌کند، چه دردی ایجاد می‌شود، اما پایانه دندریتی گیرنده‌های درد در لایه هیپودرم پوست قرار ندارند؛ در نتیجه شخصی که دچار سوختگی عمیق می‌شود دردی حس نمی‌کند؛ لذا برای تکرار این عذاب باید دوباره این پایانه‌ها ساخته شوند. آیا بیان این مطالب در قرآن حکایت از نوعی اعجاز دارد؟ آیا نوعی رازگویی به همراه دارد؟ به طوری که در زمان صدر اسلام کسی از حقیقت آن آگاه نبوده، ولی کم کم با پیشرفت علم، پرده از این راز برداشته شده است. آیا مردم آن عصر از فهم این مطالب عاجز و ناتوان بوده‌اند؟ آیا اطلاعی از این مطالب داشته‌اند؟

غروی گفت: در تعریف اعجاز علمی قرآن می‌توان گفت که مراد این است که آیه، مطلبی علمی را بیان کند که تا زمان نزول مطرح نشده و کسی از آن آگاه نبوده است. این آیه در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ قرآنی و علمی. در بخش قرآنی، نخست باید معنای واژههایی که در فهم بهتر آیه مؤثر است، بررسی شوند از جمله: نصلی، نار، نضجت، جلود، بدلنا. در گام بعدی، با مراجعه به تفاسیر از برداشت‌های مفسران اطلاع حاصل می‌شود. در این بخش، به تمامی آیاتی که به نحوی مرتبط با آیه مورد بحث است توجه خواهد شد. در ضمن بررسی روایات معصومین(ع) در فهم بهتر آیه مؤثر خواهد بود. در بخش علمی هم باید به سؤالات مطرح شده در آن زمینه پاسخ داده شود.

غروی در پایان سخنانش اظهار کرد: البته موضوعات فروانی مطرح است که از جمله آن که در حال بررسی است می‌توان به تنگی نفس در ارتفاع، نسبت عمر دنیا به زمین، سیستم خود دفاعی مورچه، تکامل جنین، درنگ اصحاب کهف در غار، سیاه چاله‌ها و... اشاره کرد.

خبرگزاری ایکنا


نوشته شده در چهارشنبه 88/5/7ساعت 11:14 صبح توسط احمد نظرات ( ) | |


:قالبساز: :بهاربیست:








تصاویر مذهبی;

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
کد جستجوگر گوگل

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس